Öz-Düzenleme: Uzaktan Eğitimde Öğrencinin Pusulası

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.36657/ihcd.2025.142

Anahtar Kelimeler:

Öz-Düzenlemeli Öğrenme, Açık Eğitim, Uzaktan Öğrenme, Bilişsel Stratejiler, Zaman Yönetimi

Özet

Bu çalışma, 2022–2025 döneminde yayımlanan uluslararası ve ulusal kaynaklar ışığında “açık ve uzaktan eğitimde öz-düzenlemeli öğrenenlerin özellikleri”ni belirlemek amacıyla yürütülen sistematik bir literatür incelemesidir. Araştırma, Web of Science, Scopus, Google Scholar, ULAKBİM ve YÖK Tez Merkezi gibi veri tabanlarında “öz-düzenlemeli öğrenme”, “açık eğitim”, “uzaktan öğrenme” anahtar kelimeleriyle yapılan taramalar sonucunda 62 adet makaleyi kapsamıştır. Çalışmada, bilişsel stratejiler, zaman yönetimi, motivasyonel inançlar, erteleme davranışı ve sosyal etkileşim başlıkları altında kodlanan bulgular, iki araştırmacı tarafından bağımsız olarak tematik kodlamaya tabi tutulmuş ve karşılaştırmalı olarak sentezlenmiştir. Bulgular, öz-düzenlemeli öğrenenlerin hedef belirleme, kendi öğrenme ortamlarını planlama, içsel motivasyonlarını koruma ve çevrimiçi sosyal iş birliğine katılma konularında öne çıktıklarını göstermiştir. Ayrıca öğretmen varlığının, süreç odaklı değerlendirmenin ve teknoloji destekli geri bildirim mekanizmalarının bu öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini güçlendirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, açık ve uzaktan eğitim tasarımlarında öğrenci merkezli yaklaşımların benimsenmesi ve öz-düzenlemeyi destekleyen stratejilerin geliştirilmesi gerektiğini vurgular.

Yazar Biyografileri

Muhammet Furkan Alpat, Anadolu Üniversitesi, İbn Haldun Üniversitesi

 

Sude Parlak, İbn Haldun Üniversitesi

 

İndir

Yayınlanmış

25.08.2025

Nasıl Atıf Yapılır

Alpat, M. F., & Parlak, S. (2025). Öz-Düzenleme: Uzaktan Eğitimde Öğrencinin Pusulası. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 10(2), 245–264. https://doi.org/10.36657/ihcd.2025.142

Sayı

Bölüm

Makaleler